KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Negatywne zjawiska w sieci

Sharenting, oversharenting i troll parenting

Każdy z nas zauważa skokową popularność portali i mediów społecznościowych. Coraz więcej czasu poświęcamy przed ekranami urządzeń, szczególnie w dobie pandemii. Zjawisko to nie dotyczy wyłącznie dzieci i młodzieży, ale również osób dorosłych w tym rodziców.

Ostatnia grupa, podobnie, jak dwie pierwsze poszukuje wiadomości, inspiracji, ale także dzieli się ze światem życiem swoim i swoich dzieci. Tak właśnie dochodzimy do określenia SHARENTING.

CO TO TAKIEGO?

Sharenting wywodzi się z języka angielskiego, swoją genezę bierze od dwóch słów sharing - dzielenie się, rozpowszechnianie oraz parenting - rodzicielstwo, pełnienie roli rodzica. Zjawisko sharentingu sprowadza się do udostępniania przez rodziców danych, zdjęć
oraz filmów ze swoimi dziećmi w internecie.

Zjawiskiem bardziej radykalnym jest oversharenting. Polega on na ekstremalnym wykorzystywaniu wizerunku i informacji o dziecku w mediach społecznościowych. Przykładem może być założenie profilu dziecka i regularne wstawianie na nim treści z jego życia.

Troll parenting jest najbardziej zradykalizowaną formą, łamiącą prawa dziecka  poprzez upublicznianie treści kompromitujących i ośmieszających dziecko. Często na takich zdjęciach lub nagraniach dzieci stawiane są w sytuacji trudnej, niezrozumiałej dla siebie
lub są ofiarami przemocy za nieakceptowalne przez rodziców zachowania. (1)

WĄTPLIWOŚCI I RYZYKO

Sharenting oraz jego zradykalizowane formy niosą za sobą kilka rodzajów wątpliwości prawnych, etycznych i psychopedagogicznych.

Pod względem prawnym rozważane są relacje praw rodzicielskich względem praw dziecka, które gwarantują godność, tożsamość oraz prywatność. (2) Dodatkowym aspektem jest możliwość kradzieży tożsamości dziecka.

Pod względem etycznym, czy i jakie treści publikowane w sieci mieszczą się w ramach norm etycznych, a także czy nie są wykorzystywane przez osoby prywatne i zorganizowane do szerzenia materiałów pornograficznych.

W końcu pod względem psychopedagogicznym, jakie konsekwencje dla rozwoju społecznego i emocjonalnego będą miały treści umieszczane przez rodziców na dziecko
w życiu.

CYFROWE NARODZINY

Według badań już 23% dzieci rozpoczyna cyfrowe życie jeszcze przed narodzinami. Rodzice dzielą się zdjęciami, filmami z badań USG. ( Digital Birth: Welcome to the Online World) Te same badania dowodzą, że 81% dzieci poniżej 2  roku życia ma swój cyfrowy ślad w internecie. Dane dotyczą krajów Unii Europejskiej, USA, Japonii, Australii i Nowej Zelandii. ( Digital Birth: Welcome to the Online World)

Polskie badania dowodzą, że 40% rodziców udostępnia treści ze swoimi dziećmi w roli głównej. Spośród nich 42% udostępnia je bez filtrów prywatności, grupom liczącym do 200 osób. (Bierca, Wysocka-Świtała, 2019) (3)

Ślady pozostawione przez rodziców w sieci na temat potomstwa niektórzy naukowcy nazywają cyfrowym tatuażem. Zdjęcia w krępujących sytuacjach (kąpieli, załatwiania potrzeb fizjologicznych) pozostawić mogą na wizerunku i/lub tożsamości dziecka pewną etykietę, która będzie jego piętnem do końca życia. (4)

CZEGO UNIKAĆ  W SIECI?

Fundacja Orange, działająca na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży, przestrzega przed publikowaniem następujących treści:

  • daty urodzenia, adresu domu, szkoły czy przedszkola,
  • zdjęcia lub filmu dziecka w samej bieliźnie, stroju kąpielowym lub nago,
  • materiałów przedstawiających dziecko w intymnych lub krępujących sytuacjach
    (np. w toalecie, w czasie pielęgnacji),
  • treści ośmieszających dziecko lub narażających je na wyśmianie i takich, które kreują je na kogoś, kim faktycznie nie jest (np. film z ataku złości to tylko wycinek prawdy
    o Twoim dziecku),
  • treści, które wywierają na nim jakąś presję lub będą mogły wywrzeć ją w przyszłości. (5)

Granica pomiędzy dzieleniem się wspomnieniami, a zachowaniami wskazującymi na łamanie praw dziecka jest bardzo cienka granica i łatwo ją  przekroczyć. Zatem warto poświęcić chwilę na refleksję i zastanowić się, które ze wspomnień warto zachować dla siebie,
a którymi można podzielić się w świecie internetu.

Więcej informacji na temat bezpieczeństwa dzieci w sieci znajdziecie Państwo na stronach:

Bibliografia:

  • (1), (2), (4) Chrostowska, Sharenting – skala i wielowymiarowość zjawiska (nierozważnego) ujawniania przez rodziców informacji o dzieciach w mediach społecznościowych, w: Problemy wczesnej edukacji, 4 (43)/2018, s. 59, 62, 64.
  • (3) A. Borkowska, M . Witkowska, Sharenting i wizerunek dziecka w sieci. Poradnik dla rodziców, NASK Państwowy Instytut Badawczy s. 9.
  • (5) Fundacja Orange, Sharenting, https://www.orange.pl/razemwsieci/sharenting.

Autorka: mgr Anna Zoń