KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Zapoznanie z gamą

Witajcie Sówki!

Już niedługo spotkamy się w przedszkolu. Bardzo się cieszę z tego powodu. Oby jeszcze zrobiło się cieplej, żebyśmy mogli przyjemnie spędzić czas w ogródku przedszkolnym :)

Przed nami ostatni dziś zajęć zdalnych w tym tygodniu. Dziś zajmujemy się muzyką w czystej postaci.

Gama

Pan Doremi opowiada aut. Jan Brzechwa
(fragment)

Pan Doremi to niezwykła postać na świecie –
O nim zaraz właśnie z bajki tej się dowiecie:
Wynalazł on wszystkie nuty, dźwięki i tony,
Wie zaś jeszcze więcej nawet niż szpak uczony,
Różne pieśni i piosenki przywiózł dla dzieci,
Gdy się śpiewać nauczycie, smutek odleci.
Powitajcie grzecznie gościa, usiądźcie w rzędzie
I słuchajcie. Pan Doremi uczyć was będzie.

Siedem grzecznych córek mam,
Z nimi śpiewam, z nimi gram.
Pierwsza Dorcia. Wiedzcie to,
Że nazywam Dorcię – Do.

Druga Renia. Lubi grę.
Ja nazywam Renię – Re.

Trzecia w grze pomaga mi,
Zwie się Misia albo – Mi.

Ze mną też Fafusia gra,
Ma zdrobniałe imię – Fa.

Piąta śpiewa w dur i w moll,
Zwie się Solcia albo – Sol.

Szósta też swe miejsce ma,
Zwie się Lala albo – La.

Imię siódmej córki brzmi
Sima lub po prostu – Si

Siedem grzecznych córek mam,
Z nimi śpiewam, z nimi gram.

Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si –
Czy kto z was powtórzy mi?

Jest ich siedem. Które z was
Nazwie je choć jeden raz?

Każde imię ma swój skrót,
Skrót oznacza jedną z nut,

Razem to tak ładnie brzmi:
Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si.

Jak już niektórzy z Was dobrze wiedzą do, re, mi , fa, sol, la, si, to nazwy solmizacyjne dźwięków, nazywane są również gamą solmizacyjną. 

Gamę można podpisać również w inny sposób, za pomocą liter. Taki sposób zapisu poznaliśmy podczas Dnia Talentu Heli, z książki Bajka o piosence i nutkach autorstwa Lidii Bajkowskiej. 

 

Źródło: https://pepito.pl/pl/products/ksiazki/ksiazki-dla-dzieci/ksiazki-o-muzyce-i-instrumentach/bajka-o-piosence-i-nutkach-lidia-bajkowska-2143.html

Zwróćcie uwagę na położenie głów na obrazkach. Mimo że mają różne nazwy głowy, czyli odpowiedniki nut są zawsze w tym samym miejscu. Są to te same dźwięki, tylko nazwane w inny sposób.

 Ułóż gamę

Potrzebne materiały: kartka z pięciolinią i kluczem wiolinowym (wydrukowana lub narysowana), 7 zakrętek lub żetonów/kartoników w kształcie koła

 Ułóż gamę z pamięci lub patrząc na przykład powyżej. Zwróć uwagę, że niektóre nutki są na linii, a niektóre na polu między liniami. Jeśli potrzebujesz dorysuj dodatkową linię pod pięciolinią. Odczytaj nazwy ułożonych nut posługując się nazwami solmizacyjnymi lub literowymi. 

 Zaśpiewaj gamę

Do tego zadania potrzebna będzie pomoc rodzica. Wysłuchaj zagranej przez rodzica gamy (od C do C). Śpiewaj kolejne dźwięki wykorzystując nazwy solmizacyjne lub literowe. Spróbuj zagrać samodzielnie na własnym instrumencie (pianino, keyboard, dzwonki diatoniczne) lub skorzystaj z instrumentu online. Możesz spróbować zagrać samodzielnie równocześnie śpiewając. 

pianino

 

Wysokość dźwięków

Słuchając, grając i śpiewając już na pewno zauważyłaś/-łeś, że dźwięki różnią się od siebie. Różnica polega na wysokości dźwięku. Im dany dźwięk znajduje się wyżej na pięciolinii jest wyższy i  odwrotnie im dźwięk jest niżej tym jest niższy. Czyli do/C to dźwięk niski, a si/H wysoki.

Popatrzcie na zdjęcie zamieszczone poniżej. Przedstawia dzwonki diatoniczne potocznie nazywane cymbałkami.

Zwróć uwagę, że im dźwięk jest niższy tym dłuższą ma płytkę i odwrotnie im dźwięk jest wyższy ma krótszą płytkę. Czyli długość płytki jest odwrotna do wysokości dźwięku. 

Otwórz książkę Liczenie na stronie 62. Popatrz na obrazek na górze strony. Kolorowe paski są jak płytki na dzwonkach diatonicznych. Znajdź obrazku poniżej takie same paki i pokoloruj na właściwy kolor. 

 

To już koniec na dziś, widzimy się w poniedziałek.

Życzę Wam miłego weekendu!

pani Ania